המדריך השלם לרישום סימן מסחרי רשום

סימן מסחרי הוא אות, ספרה, מילה, דמות, צליל או צירוף של כל אלה, באמצעותם יצרנים או נותני שירותים יכולים לסמן את הסחורות והשירותים שלהם, במטרה שהצרכן יוכל לזהות אותם. מכאן נובע שהחשיבות של רישום סימן מסחר היא פשוט מכרעת.

הרישום מאפשר לבעלים שלו זכות שימוש בלעדית וייחודית בסימן זה, כך שהוא יכול ליצור הבדלה שלו ביחס למתחרים ולהתחיל לבנות לעצמו את המוניטין. מנקודת המבט של הצרכנים, בכוחם של סימני המסחר למנוע בלבול או אפילו הטעיות שונות.

השלבים לרישום סימן מסחרי רשום

רישום סימן מסחרי רשום הוא מלאכה שצריכה להתבצע על פי הספר, עם מספר שלבים שפשוט אי אפשר לוותר עליהם. כמו המקרה של רישום פטנט, שמצריך דיון בפני עצמו, גם כאן יש טופס ייעודי של בקשה לרישום סימן מסחרי. הטופס הזה זמין להורדה באתר האינטרנט של משרד המשפטים.

במהלך הגשת הבקשה צריך להגדיר בדיוק מה סוג הסימן המסחרי שרוצים לרשום, כשהאפשרויות העיקריות הן מילה ללא עיצוב, מילה מעוצבת, סמל מסחרי/לוגו, אותיות או מספרים (לדוגמא 777 של מפעל הפיס) או חיבור של אותיות וסמל מסחרי.

ניתן לרשום גם צבעים או צלילים, אם כי כאן הליך האישור מורכב יותר וחד משמעי פחות: למשל הצבע הכתום המזוהה עם חברת אורנג'.

לא כל הסימנים מאושרים

את הבקשה לרישום סימן מסחרי רשום מגישים למחלקת סימני מסחר של רשות הפטנטים . אנשי המחלקה בוחנים את כשירותן של הבקשות לביצוע הרישום, כאשר הליך ההמתנה לסיום הבחינה נמשך בדרך כלל כ-15-16 חודשים.

בפרק הזמן הזה בוחנים אנשי משרד הפטנטים היטב את הבקשה, בין השאר במטרה לראות האם הסימן המסחרי הזה הוא אכן מקורי, או שמא מועתק מגורם כלשהו. כמובן שסימני מסחר "גנובים", כמו במקרה של פטנטים, לא יאושרו.

סירוב לאשר את הסימן עשוי להיות גם כאשר הוא דומה לסימן אחר, באופן שעלול לבלבל את ציבור הצרכנים. לכן מומלץ לבצע מספר בדיקות בסיסיות לגבי המקוריות של הסימן הרשום לפני שמגישים את הבקשה.

במקרה של סירוב לרשום את הסימן, עומדת למגישי הבקשה האפשרות לשנות אותו כך שכן יעמוד בדרישות של רשות הפטנטים. בכל מקרה יש לשלם אגרה עבור טיפול בפרשה, שסכומה אינו מבוטל כלל ועומד על כ-1,600 שקלים. אגרה זו לא תוחזר גם אם הבקשה לרישום הסימן המסחרי לא תאושר בסופו של יום מסיבה מסוימת.

את הבקשה לרישום סימן מסחרי מומלץ להעביר דרך עורך דין מקצועי ולא באופן עצמאי מכיוון שלוח יש את הידע והניסיון בתחום

מה קורה לאחר האישור?

אם מוחלט לאשר את רישום הסימן המסחרי, הרי שהסימן המסחרי יירשם כדין בפנקס סימני המסחר של מדינת ישראל, כאשר תוקף האישור עומד על עשר שנים. בסוף תקופה זו אפשר להגיש בקשה להארכת התוקף בעשר שנים נוספות, מה שיהיה כרוך מטבע הדברים בתשלום אגרה ייעודית. במצבים שונים ניתן לערוך שינויים בסימנים המסחריים הרשומים, דוגמת שינוי במאפייני הסימן (נניח חידוש הלוגו), העברת בעלות על הסימן המסחרי וכן הלאה.

חשוב לשים לב לנקודה חשובה נוספת, והיא שרישום סימן מסחרי רשום תקפה בגבולות הטריטוריאליים של מדינת ישראל בלבד, ולא מחוצה לה. אם מעוניינים לבצע את הרישום גם מעבר לים, עולה הצורך בהגשה של בקשה לרישום בינלאומי של סימני מסחר.

מחלקת סימני המסחר של משרד המשפטים יכולה לסייע בהגשת הבקשה הבינלאומית בלמעלה מ-100 מדינות. לגבי כל מדינה, אגב, צריך לבצע הליך נפרד של הגשת הבקשה, כך שאין המדובר במשימה פשוטה כלל וכלל. סבלנות היא אחת ממילות המפתח העיקריות בדרך לרישום הסימן המסחרי, על אחת כמה וכמה בזירה הבינלאומית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *